Op bezoek op Sardinië

21 augustus 2016

Op uitnodiging van Koen Brack en zijn Italiaanse vrouw Claudia Loi reis ik samen met Sjoerd naar Sardinië. We hebben Koen ontmoet in Nederland via het Business collectief Noord-Nederland en we kennen ook Koens’ moeder Jo Langenberg, eigenaresse van conferentieoord Deel vier in Zwartsluis.Sardinie Fiat 500L

Koen is professioneel voetballer en heeft een tijd voor de Nederlandse clubs GO Ahead en Cambuur gespeeld. Hij werd verliefd op de Italiaanse Claudia Loi en nadat ze samen een aantal jaren in Nederland hebben gewoond hebben ze besloten om een toekomst in Italië op te bouwen. Aangezien Koen in de herfst van zijn voetbalcarrière staat, is hij zich aan het oriënteren op nieuwe mogelijkheden buiten het voetballen. We werden daarom door hun uitgenodigd om nader kennis te maken en brainstormen over wat we voor elkaar kunnen betekenen vanuit Nederland en Italië.

We hebben al vele plekken gezien in Italië door werk en reizen, maar Sardinië was nog overgeslagen en stond samen met Sicilië bovenaan onze wensenlijst. Hoogste tijd dus om de gelegenheid aan te grijpen en de koffers te pakken !

Woensdagochtend 6 april 2016 arriveren we op de luchthaven van Olbia. Onze huurauto, een rode Fiat 500L staat ons al blinkend ons op te wachten.

Ons appartement bevindt zich in Porto Istana op 400 meter van het strand. In ons tuintje hebben we een schitterend uitzicht op Isola Tavolara.Sardinie appartement uitzicht Sardinië ontbijt

De volgende dag verkennen we met Koen en Claudia een oud fort in de buurt van Palau om te kijken of deze geschikt is voor fotoshoots. Wat een geweldige plek is dit. Ruig, verlaten en helemaal privé met uitzicht over la Maddalena. Perfect voor ons doel. Claudia blijkt een stoere onafhankelijke dame en totaal geen standaard “voetbalvrouw”. Ze is afkomstig uit Puglia (in het zuiden van Italië) en werkt nu als grafisch ontwerper vanaf huis. Ze houdt van stevig gas geven en deinst er niet voor terug met bij een professionele rallycoureur (een klant van haar) in te stappen. Koen Brack en ErikaClaudia Loi

De fotoshoot hebben we gepland op vrijdag. Een Nederlandse kennis van ons is speciaal een paar dagen met haar vriendin overgevlogen naar Sardinië voor deze ervaring. Een harde, frisse wind, het is afzien voor het model, maar de foto’s worden prachtig. Claudia assisteert de hele middag. We eindigen de avond gezellig met z’n allen in een pizzeria in Olbia.sardinie photoshoot sardinie photograaf

De zaterdag hebben we vrij en we rijden richting Sassari. Onderweg is het vooral heel rustig. We stoppen in het plaatsje Monti, waar we vanuit de bergen een prachtig uitzicht hebben op een naderende buienlucht. Een stukje verderop maken we enkele foto’s bij de Middeleeuwse kerk Sant’Antioco di Bisarcio. Het lijkt wel of we ergens in de Schotse Hooglanden zijn beland.Sant’Antioco di Bisarcio Monti

Verder zijn we op zoek naar de nuraghi, torens uit de bronstijd die dienden als toevluchtsoord. Er staat wel een bruin bord bij de afslag van de snelweg, maar de nuraghe is nog niet zo gemakkelijk te vinden. Bij toeval, wanneer Sjoerd op een karrespoor achteruit manoeuvreert spot ik de nuraghe. In dit geval één nuraghe, soms vind je meerdere vlak bij elkaar. Aangekomen in Sassari maken we een stadswandeling en drinken een kop koffie met cheesecake op de Piazza d’Italia. Een leuke stad met heerlijke slentersteegjes.Nuraghe

Ons appartement is knus en bevalt ons goed. Buiten het toeristenseizoen zijn wij bijna de enigen in het complex. Het enige wat de verhuurder ons op het hart drukt is om afval secuur te scheiden en op de avond vóór de route deze aan de weg te zetten, aangezien ze vanaf 6 uur ‘s ochtends alles weer ophalen. Er schijnen boetes te zijn wanneer het scheiden niet goed gebeurd. Aan de voorkant van ons huisje staan 5 mini containers. Ik maak een uitgebreide studie van het kleurrijke afvalschema en scheid keurig, plastic, glas, papier, groen en overig afval.Afvalscheiding op zijn Italiaans

Zondagmiddag kunnen we Koen in actie zien bij voetbalclub Polisortiva Arzachena. Hoewel ik zelf geen liefhebber ben van voetbal is het bijzonder in deze setting een wedstrijd te mogen meemaken. De sfeer in het stadion zit er goed in. Het wordt gezellig gemaakt op de tribunes met chips en doppinda’s. Onze komst brengt geluk, Arzachena wint met 3-0! Arzaghena ArzaghenaKoen Brack

De dag na de voetbalwedstrijd is Koen vrij en gaan we er met z’n vieren op uit. Koen en Claudia wonen in Porto Cervo aan de Costa Smeralda.  De kust is een geliefd vakantieoord voor de internationale jetset. In de jaren ‘60 kwam het snel tot ontwikkeling nadat het ontdekt was door de Arabische prins Aga Khan. De Italiaanse ex-premier Silvio Berlusconi heeft een villa in Costa Smeralda, waar hij gasten als Vladimir Poetin en Tony Blair ontvangt. Ook heeft Lady Diana haar laatste nacht doorgebracht in één van de luxe hotels. Koen en Claudia nemen ons mee naar stranden met het helderst azuurblauw water.De mooise stranden van Sardinie Prachtig strand van Sardinie

Na een hapje en een verfrissing rijden we richting Santa Teresa di Gallura. Als we aankomen blijkt het halve plaatsje te zijn uitgelopen. De veerboot van Corsica naar Sardinë is bij een keermanoeuvre namelijk vastgelopen in de haven. Het was de 1e vaardag voor de schipper op de boot (hopelijk wordt het niet zijn laatste ;-). Gelukkig zijn alle mensen heelhuids van boord gehaald.Erika Buist-12Italiaans ijs op Sardinië

Het plaatsje zelf is best gezellig en authentiek, ook de zon schijnt volop. We eten verrukkelijk schepijs zoals ze alleen in Italië maken.

We rijden het plaatsje uit en arriveren bij Capo Testa. Hier leven we ons als fotocreatievelingen helemaal uit. De ene selfie na de andere, we klauteren op de hoogste rots voor het beste uitzicht en de mooiste plaatjes. We sluiten de dag af in een wijnbar en restaurant in de buurt van Arzachena.Mooie rotskust van Sardinië Koen en Claudia

Rest ons nog één opdracht, foto’s maken van sieraden voor Sari design. We zijn bezig om een website te maken voor Sari en daarvoor hebben we sfeerfoto’s nodig. Wat is mooier om deze op het strand te maken en gebruik te maken van de natuur die al in overvloed aanwezig is. Bloeiende struiken, de zee, zand, takken en gekleurde rotsen lenen zich perfect hiervoor.Sari DesignPhotoshoot Sari Design

Eind september/begin oktober 2016 zitten wij weer op Sardinië en is iedereen welkom voor een leuk shoot, maar vooral om te genieten van dit fantastisch stukje Italië.